2 september 2017

Maduros “dolda affärspartner” träder fram och klär av Venezuelas avsatta kvinnliga riksåklagare

President Nicolas Maduro, företagsledaren Alex Naím Saab Morán och den i Venezuela avsatta riksåklagaren Luisa Ortega Diaz. Den senare anklagade Maduro för att vara affärspartner med Saab som i en intervju i den colombianska dagstidningen El Tiempo litterärt klär av Ortegas anklagelser mot Maduro.



Venezuelas president Maduros “dolda affärspartner” träder fram och klär av Venezuelas avsatta kvinnliga riksåklagare

Av Dick Emanuelsson, Resumen Latinoamericano


TEGUCIGALPA / 2017-09-02 / Venezuelas avsatta riksåklagare Luisa Ortega Diaz anklagade president Nicolas Maduro för att ha ingått i ett företag som skulle ha gjort stora korruptionsvinster i Venezuela. Men den colombianske ägaren och vd:n förkastar varje ord och anklagelse som en ren bluff. Ortega vaga anklagelser mot regeringen i Caracas faller en efter en.

Den största colombianska och kanske mest anti-chavistiska dagstidningen El Tiempo, publicerade den 25 augusti en riktig pärla i form av en intervju med företagsledaren Alex Naím Saab Morán. Intervjun, som gjordes av tidningens ”grävargrupp”, Unidad Investigativa, publicerades en vecka efter att den avsatta riksåklagaren Luisa Ortega hade landat i Bogota och tagits emot av utsända från presidentpalatset och USA-ambassaden.

Ortega uttalade i början av sin vistelse i Colombia vaga anklagelser mot president Maduro där hon försäkrade att Saab Moran är affärspartner med Venezuelas president i ett företag som distribuerar livsmedel och förnödenheter i Venezuela till de fattiga. Affärsverksamheten, sa Ortega, är mycket lukrativ.

El Tiempo tog kontakt med Saab, född i den colombianska karibiska kuststaden Barranquilla, som uppgav att hans företag har haft affärer i Venezuela men att han ingalunda är affärspartner med Maduro.

Han förnekade kategoriskt att vara föremål för rättsliga utredningar i USA för pengatvätt eller narkotikahandel, vilket Ortega hade påstått. Bara att nämna det skapar man en ”smaskig rubrik”, för att använda journalistslang.

”Jag kommer att stämma henne”

Hur många kontrakt har Ni med Venezuela och hur mycket uppgår de till?

– Jag har undertecknat flera kontrakt med den venezuelanska staten sedan snart fem år som vårt företag har utfört till full belåtenhet.

Vad heter företaget och vilka utgör deras ägare?

– Det heter Fondo Global de Construcción de Venezuela. Jag har inga partners utan jag kontrakterar tredjeföretag.

En familj har fått sin lägenhet överlämnad gratis av bostadsministeriet. Den är fullt utrustad med spis, kylskåp, tvättmaskin och alla de interiörer en lägenhet&hus behöver. I Colombia under Alvaro Uribes bostadsprogram överlämnades ett blygsamt antal lägenheter till ett relativt högt pris som bara hade halva bostadsytan av den venezuelanska lägenheten och helt TOM på de nämnda interiörerna. Hittils (i dag, 2 sept. 2017) har 1.729.527 bostäder överlämnats till familjer i Venezuela. FOTO: BOSTADSMINISTERIET.


Hur blev du en leverantör i Venezuela och vem presenterade dig för Maduro?

– Venezuela lanserade projektet “Mision Vivienda”, Uppdrag Bygg Bostäder, med målsättningen att bygga tre miljoner bostäder. Jag erbjöd ett italienskt byggprojektsystem som har mer än 50 år på marknaden och som satt upp anläggningar på 60 olika platser i världen för att producera väggar och tak via et automatiserat system med enorma besparingar i förbrukande av armeringsjärn och cement. Efter ett års arbete genom att söka upp myndigheter kom vi in på marknaden och öppnade en fabrik.

– Men jag vill vara säga med eftertryck att jag inte känner president Maduro mer än vid ett antal protokollära möten med anledning av undertecknade och verkställande av våra kontrakt.

Har Ni eller företaget Group Grand Limited överlämnat några summor pengar eller presenter till president Maduro som tack för de kontrakt Ni har fått via bostadsprogrammet eller livsmedelsprogrammet CLAP?

– Jag är ingen del av företaget som är bundet till livsmedlen. Och jag har ALDRIG gett varken presenter eller pengar till någon regeringsmedlem eller presidenten för de projekt som vi har utfört.

Har Maduro eller någon av hans anhöriga något deltagande i era företag eller kontrakt så som åklagare Ortega hävdar?

– Det är helt falskt och därför kommer jag att stämma henne.

Vem är Alvaro Pulido Vargas och Rodolfo Reyes?

– Alvaro Pulido är en vän som vid ett tillfälle var leverantör. Rodolfo Reyes känner jag inte.

Är Ni och Pulido föremål för rättsliga undersökningar i USA för pengatvätt samt narkotikahandel?

– Lögn! Jag är inte föremål för någon form av rättslig utredning i USA. Alvaro Pulido var en leverantör till mitt företag men var aldrig del av företag (aktieägare).

Har Ni pågående kontrakt med Pdvsa?

– Inte ett enda.

Har Ni funderat att ställa in Er inför myndigheterna i något land för att förklara er förbindelse med Maduro?

– Jag är som en öppen bok och har mina räkenskaper och samvete helt i lugn och ordning. Jag kommer alltid att stå till förfogande och svara på varje fråga när och om rättsväsendet kallar på mig.

Var blommade Er förmögenhet upp och hur lång tid har Ni levt i Venezuela?

– Jag arbetar sedan jag var 18 år och började sälja reklamprodukter till de största företagen i Colombia. Vid 19 års ålder startade jag min egen tillverknings- och plaggtillverkningsfabrik. Vid 22 års ålder genererade jag 2000 arbetstillfällen. Jag exporterade mycket till Venezuela, USA och Mexiko, bland annat. Den kommersiella verksamheten växlade jag med byggandet av hus och byggnader.

Känner du till åklagaren Ortega och har du varit föremål för några straffrättsliga utredningar i Venezuela?

– Jag känner inte henne och jag har aldrig varit utsatt för en brottsutredning i Venezuela eller något annat land.